Деякі питання медогляду водіїв

Якщо замислитись на питанням, які з досягнень цивілізації є найвпливовішими на наше життя, то в один ряд з електроенергією, комп’ютерами, телебаченням та централізованим водопостачанням важко не поставити автомобільний транспорт. Про його позитивні та негативні сторони можна говорити безкінечно довго. Забруднення навколишнього середовища та знищення світових запасів вуглеводнів давно вже стали світовою проблемою номер один. А розміри смертності та інвалідизації  в дорожньо-транспортних пригодах можна порівняти хіба що з бойовими втратами в перманентному локальному військовому конфлікті. Але як би там не було, та число охочих стати власником автомобіля росте з кожним роком. Важко зустріти такого чоловіка, який би (хоча б потаємно) не мріяв сісти за кермо позашляховика чи лімузина з трипроменевою зіркою на капоті. Адже автомобіль, це комфорт пересування, це нова ступінь свободи, це атрибут соціального статусу, та й, інколи, обов’язкова умова заняття певними видами бізнесу.

Прийнято вважати, що головною умовою для того, що б стати щасливим власником транспортного засобу є наявність певної суми грошей (див. прайси автосалонів). А вже від розміру грошових накопичень і, відповідно, цінової категорії покупки буде залежати розмір зіниць у знайомих від захоплення крутим авто та розмір бюсту і врода білявки на передньому пасажирському сидінні. Та, нажаль, інколи романтика далеких подорожей може бути безжально зруйнована жорсткою реальністю нормативно-правових актів міністерства охорони здоров’я. І якщо перелік того, що ми повинні мати для придбання і керування автотранспортом налічує всього дві позиції – гроші та водійське посвідчення, то перелік того, що ми не повинні мати, нажаль, незрівнянно більший. Цей перелік  визначається, як наказ МОЗ України N 299 від 24.12.99 „Про затвердження Переліку захворювань і вад, при яких особа не може  бути допущена до керування відповідними транспортними засобами”. Читач помітив, що назва наказу виділена окремим кольором. Це означає, що при натисканні на дану фразу, цей документ відкриється на екрані вашого комп’ютера у всі своїй красі. Це надасть вам змогу його неспішно та детально вивчити.
А я хотів би лише коротко пояснити деякі положення даного документа та особливості проходження медогляду.

Обов’язковою умовою для отримання посвідчення водія є наявність „Медичної довідки щодо придатності до керування транспортним засобом ”. Щоб одержати таку довідку, необхідно пройти медичний огляд в консультативно-діагностичній поліклініці, або в іншому лікувальному закладі, що має відповідну ліцензію. Взявши з собою дві фотографії 3х4 та сплативши вартість медогляду в касу, ви отримуєте бланк для висновків лікарів та йдете на другий поверх поліклінічного корпусу.

В кабінеті долікарського прийому № 8 ви отримаєте пояснення щодо відвідування кабінетів лікарів, вам буде виміряний артеріальний тиск та видані направлення на аналізи до клінічної лабораторії. В разі необхідності, вам може бути наданий медичний супровід. При наявності висновків лікарів відповідних спеціальностей та результатів відповідних лабораторних досліджень комісія по медоглядам водіїв приймає рішення про допуск до керування автотранспортом. При наявності допуску ви можете пройти до приймальні головного лікаря та отримати там медичну довідку.

На перший погляд все просто, але інколи на заваді до отримання завітного клаптику паперу можуть стати деякі хвороби та патологічні стани. Тому давайте розглянемо деякі причини, що можуть зашкодити отриманню довідки. В наказі МОЗ України N 299 від 24.12.99 „Про затвердження Переліку захворювань і вад, при яких особа не може  бути допущена до керування відповідними транспортними засобами” хвороби розміщені по категоріям транспортних засобів від „А” до „Е”, та окремо для водіїв трамваїв, тролейбусів, тракторів та самохідних машин. Оскільки в кожній категорії перелік захворювань приблизно однаковий, лише посилюються вимоги в залежності  від складності транспортного засобу, то ми розглянемо найбільш розповсюджений випадок – протипокази до керування автотранспортним засобом категорії „В”. В пунктах 1-8 вказані захворювання органа зору, пп..9-13 – оториноларингологічні хвороби, пп..14-19 – хірургічна патологія, пп..29-33 – психіатричні, наркологічні протипокази та деякі інші стани. Як показує досвід, в даних розділах питань зазвичай не виникає. Захворювання у вигляді значних розладів зору, відсутності кінцівок, вроджених вад розвитку або психічних хвороб та розладів поведінки як правило являють собою давно встановлені діагнози і за водійською довідкою такі пацієнти зазвичай не звертаються. Найбільше питань виникає в розділі терапевтичних захворювань, котрі відображені в пп..20-28, 34.

Їх ми зараз розглянемо. Курсивом буде виділений оригінальний текст наказу, а звичайним шрифтом – пояснення.

  1. Захворювання судин:

     а) аортальні  аневризми, аневризми  судин головного мозку, аневризми стегнової  і  підколінної артерій, аневризми підшкірно розташованих судин (при підозрі на наявність   аневризми індивідуальний  допуск  на підставі  висновків  спеціалізованих  закладів за умови наступного періодичного огляду через 1 рік ;

     б) облітеруючий ендартеріїт II-III стадії, хвороба Такаясу;

     в) варикозне розширення вен з порушенням трофіки,  слоновістю
та ін.

Підпункт а) має на увазі дефекти великих артеріальних судин у вигляді мішкоподібного випинання стінок. Дозвіл на 1 рік може бути наданий тільки після консультативного висновку невропатолога, нейрохірурга або серцево-судинного хірурга Херсонської обласної клінічної лікарні.

В підпункті б) зазначені захворювання судин кінцівок, що спричиняють порушення їх кровопостачання

Підпункт в) – варикозна хвороба з наявністю трофічних виразок, змін стану шкіри у вигляді ущільнення і зміни кольору та також поява значних набряків враженої кінцівки.

  1. Стійкі зміни в глотці, гортані, трахеї, значно ускладнене дихання. Деформація грудної клітки і хребта зі значним порушенням функції органів грудної порожнини.

В даному пункті маються на увазі стани, що спричиняють дихальну недостатність з її об’єктивними ознаками – задишка при незначному фізичному навантаженні та в стані спокою, синій колір шкіряних покровів, інструментально підтверджене зниження насичення крові киснем.

  1. Вроджені чи набуті пороки серця і судин будь-якої етіологі – при наявності  компенсації питання про допуск вирішується індивідуально за умови наступного періодичного огляду через 1 рік.

Маються на увазі будь-які вади серця. Це можуть бути вроджені стани у вигляді дефекту міжпередсердної або міжшлуночкової перетинки, порушення розвитку клапанів серці. Або ж набуті вади серця, як наслідок атеросклеротичного, ревматичного або інфекційного процесу. Найчастіше зустрічаються недостатність або стеноз аортального клапану та недостатність мітрального клапану. Якщо у хворого відсутні ознаки недостатності кровообігу (задишка, набряки, тощо), допуск може бути отриманий, але за умови подальших щорічних переоглядів. Тобто в довідці зазначається термін дії документа – 1 рік.   Для водіїв категорій „С”, „D” та „Е” вади серця навіть в стані компенсації будуть перешкодою до отримання довідки.

  1. Стан після операції на серці та великих магістральних судинах. Імплантовані штучні водії ритму серця.

Перенесені операції на серці (протезування клапанів, резекція аневризми) та на великих судинах , наявність штучного водія ритму є протипоказами для отримання довідки.

  1. Хвороби серця будь-якої етіології (ендокардит, кардіоміопатія, міокардит та ін.),  порушення ритму будь-якої етіології (мерехтлива аритмія, пароксизмальна  тахікардія  та  ін.),  хронічна  ішемічна  хвороба серця, в тому числі стан після перенесеного інфаркту  міокарда  – питання про допуск вирішується індивідуально за умови наступного періодичного огляду через 1рік (на підставі висновків спеціалізованих   закладів), за винятком осіб зі стенокардією спокою.

Протипоказами є ендокардит з враженням клапанного апарату серця, міокардит та ішемічна хвороба серця з ознаками недостатності кровообігу, важка стенокардія з больовими нападами в стані спокою (четвертий функціональний клас), пароксизмальні напади порушення ритму серця, постійна форма фібриляції передсердь з наявною недостатністю кровообігу.
Довідка може бути надана:

  • якщо ендокардит не призвів до клапанних дефектів, або, при їх наявності, відсутня недостатність кровообігу;
  • міокардит, ішемічна хвороба серця (в т.ч. перенесений інфаркт міокарду) або кардіоміопатія також не супроводжуються серцевою недостатністю;
  • пароксизмальні порушення ритму не фіксувались протягом тривалого часу та пацієнт регулярно приймає анти аритмічні лікарські засоби;
  • постійна форма фібриляції передсердь (миготлива аритмія) не ускладнена недостатністю кровообігу.

Але й в такому разі довідка видається тільки на 1 рік на підставі висновку кардіолога Херсонського обласного кардіодиспансеру.

Для водіїв категорій „С” та „D” умови більш жорсткі. Довідка не може бути видана навіть при відсутності ускладнень та недостатності кровообігу.

  1. Гіпертонічна хвороба II-III ст.: питання про допуск осіб з гіпертонічною хворобою I ст. вирішується індивідуально.

Тобто дозвіл на керування транспортним засобом категорії „В” може бути отриманий тільки у випадку гіпертонічної хвороби першої стадії у обстеженого згідно клінічного протоколу пацієнта з призначеним лікуванням, котрий регулярно приймає антигіпертензивні засоби та має цифри артеріального тиску не вище 139/89 мм.рт.ст.  Хворі з 2 та 3 стадією до керування транспортним засобом не допускаються.

Вважаю за необхідність пояснити, чим відрізняється перша стадія гіпертонічної хвороби від другої. Це наявність об’єктивних ознак ушкодження органів-мішеней. Органами-мішенями є очі, серце, нирки та судини. Отже якщо у хворого зареєстровано гіпертрофію лівого шлуночка серця, порушення в біохімічних аналізах нирок, ураження сітківки очей або пошкодження внутрішньої стінки сонної артерії (в т.ч. наявність атеросклеротичної бляшки), то тут безперечно йде мова про другу стадію артеріальної гіпертензії. Якщо ж додаються ознаки порушення функції даних органів, то мова вже йде про третю стадію.

Окреме звернення до цінувальників міцної кави, „енерготоників” та інших напоїв. Не треба вживати перед медоглядом жодних речовин, що можуть викликати підвищення артеріального тиску. Вам може буде виставлений попередній діагноз „Гіпертонічна хвороба” і ви будете вимушені витрачати свій дорогоцінний час на подальші обстеження, щоб довести, що ви здорові. Особливе нерозуміння викликають чоловіки, що з’являються на медогляд з потужним вчорашнім „амбре”, почервонівшим від аперитиву обличчям та артеріальним тиском 200/100. Зрозуміло, медогляд – це завжди свято. Але ж можна і після…

  1. Хронічні захворювання  легенів і плеври,  в тому числі і туберкульозної етіології,  бронхіальна астма,  стан після резекції легенів,  бронхоектатична хвороба – питання про допуск вирішується індивідуально за умови наступного періодичного огляду через 1 рік.

Як і в пункті 21 маються на увазі ознаки дихальної недостатності та у випадку бронхіальної астми – часті напади задухи. В разі їх відсутності, довідка видається на один рік.

  1. Хвороби крові та кровотворних органів: при відсутності анемічного синдрому і загострення основного захворювання питання про допуск вирішується індивідуально.

Перелік гематологічних захворювань великий. Тому необхідно лише відмітити, що довідка може бути видана при відсутності анемії або порушень загального стану хворого. Анемією вважається рівень гемоглобіну нижче 130 г/л у чоловіків, 120 г/л у жінок і 110 г/л у вагітних.

  1. Діабет. У разі інших ендокринних захворювань зі стійкими і вираженими порушеннями функції рішення приймається індивідуально на  підставі  висновку  ендокринолога;  у  разі захворювання з розладами свідомості, схильністю до коматозних станів – непридатні.

Цукровий діабет в будь-якій формі є безумовним протипоказом до керування автотранспортом. Інші ендокринні хвороби не повинні призводити до значних порушень загального стану, супроводжуватись симптоматичною артеріальною гіпертензією та викликати періодичних розладів свідомості.

  1. Виразкова хвороба шлунка і дванадцятипалої кишки, хронічні захворювання печінки, жовчовивідної системи, підшлункової залози з частими загостреннями, синдром  оперованого шлунка  – допуск індивідуальний.

Протипоказом до керування автотранспортом буде визнана виразкова хвороба з ознаками шлунково-кишкової кровотечі, цироз печінки та хронічний гепатит, що ускладнені печінковою недостатністю та енцефалопатією (порушення функції головного мозку). Також приводом для відмови у допуску може стати жовчокам’яна хвороба з частими нападами жовчної коліки, хронічний панкреатит, ускладнений частими загостреннями та значними розладами загального стану хворого (часта блювота, значна втрата маси тіла та виснаження, тощо).

І на додаток вважаю за доцільне згадати про ще один різновид медогляду – щорічні профілактичні медогляди декретованих контингентів працюючого населення.  В даному випадку нерідко виникають непорозуміння, коли у працюючого за спеціальністю «тракторист» виявляються високі цифри артеріального тиску і ми вимушені робити у карті медогляду запис «непридатний до роботи», оскільки відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 21 травня 2007 року N 246 „Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій”, наявність такого шкідливого виробничого фактору, як загальна вібрація (п. 5.3 додатку 4) та таких захворювань, як гіпертонічна хвороба в будь-якій стадії, ішемічна хвороба серця та облітеруючі захворювання судин будь-якої форми, є протипоказом для допуску до роботи по професії „тракторист”.

Тому, шановні друзі, якщо у вас виникли проблеми з проходженням медогляду, дуже прошу не ображатися на лікаря або намагатись будь-яким чином здійснити вплив на його висновок. В даному випадку його завдання полягає лише в тому, щоб виявити захворювання та прийняти рішення на підставі діючих нормативно-правових актів. Тому сакраментальний вислів Остапа Ібрагімовича: «Я поважаю кримінальний кодекс», тут є актуальним, як ніколи.

Завідувач консультативно-діагностичною поліклінікою Щербань В.В. 

ПОЧНІТЬ ВВОДИТИ ТЕКСТ І НАТИСНУТИ КЛАВІШУ ENTER ДЛЯ ПОШУКУ